Friday 31 August 2012

how to be healthy with nutrition :)

 Assalamualaikum dan bismillahh.......

fuhh... dah penat aku membelek-belek gambar irma hasmi dengan husband die.. kehekh! baru teringat nak update blog yang dah macam sawang ni :p ngeehhh! disebabkan aku salah seorang daripada personal wellness coach, dan sebagai seorang staff nurse... ramai yang bertanya .. macam mana nak turunkan berat badan atau menaikkan berat badan dengan cara makan nutrisi ???

so... memandangkan mulut aku ada satu je... dan kredit aku sangat limited untuk orang yang serius je... so aku cadang, lebih baik aku update dalam blog je... so, semua orang boleh baca dan faham serba sedikit... tak banyak janji sikit tetap ade :)

aku akan terangkan dengan ringkas... so senang korang nak faham okay?? :)

berapa berat aku sebelum herbalife ??

sebelum ni berat aku pernah mencapai ke 57kg... owh, tak la berat sangat.huhu! banyak cantik muka tak berat... cuba tanye..tinggi aku berapa ?? heheh! tinggi gua 153 cm... y so rendah ?! itu baka okayy.. bakaaa... takleh salahkan keturunan :p so... berat sangat sangat tak ideal.. and muka sangat sangat penuh dengan jerawat dan bekas jerawat :'(  oh damn! jom tengok sikit :)


time ni badan aku serious macam kena pam... seluar jeans semua dh tak muat... malu beb.. malu! tapi makan still tak beragak jugak :p


sila focus pada kulit aku yang macam grrrr ! jangan focus pada perkataan tuh :p ade lagi terukkk,ntah mane la gambar aku dulu :( .. ni sebab dulu aku pakai susu kambing.. then, semua jerawat sangat segan nak keluar.. tapi muka aku sangat sangat kering ! fuhhh!serious .. nak senyum pon .. kemain ketat lagi... orang yang mengalami kulit kering kerpot je faham maksud tersirat aku ni :)

okay.. so guys... macam mana boleh tumbuh jerawat yew ??

jerawat adalah sejenis penyakit kulit yang tak semestinya orang tu gatal keladi bunting :p (budak miang) kuikuikui! tapi jerawat ni tumbuh disebabkan banyak faktor, maybe sebab hormon, kulit berminyak yang terlampau, alahan terhadap certain2 makanan, salah guna pencuci muka.. kurang minum air dan macam macam lagi :)

so... after kezen aku sarankan untuk minum herbalife untuk cuci dalam badan (kesihatan),... selepas 40 kali, baru aku terbukak hati nak cuba.. sebab aku jenis susah nak percaya :) 

BUT !!!




BUT !!!!



BUTTTTTTT!!!!!

Alhamdulillah lepas aku guna product secara serious, walaupun kadang kadang tertinggal gak minum shake ni :p end up... aku turun 6kg dalam masa 6 minguu!!!! jelesss takkkk ??!!! secara tiba-tiba okay... :) 



ha.. nampak tak ? shapping giler kentang kan ?? sila focus pada perut :p




kulit sangat sangat improve :)

so macam mana  aku boleh improve skin problem - turun berat badan dengan herbalife ??


shake?? apakah itu ?ngeh! 
function die adalah as a meal replacement :) so... sesiapa yang ada masalah kesihatan sangat la elok amek shake ni ... and then.. ada jugak yang bertanya ..

boleh tak ,kalau tak nak amek shake tapi amek bende lain? sebab saye tak cukup bajet la.. ape la....

jawapan die : tak boleh :) 
shake sangat penting.. sebab dalam die mengandungi 7 kaler sayur sayuran.. and semua nutrition badan perlukan ada dalam shake yang ternyata hebat ni :)

and apa yang best die ni... die ade 5 flavour (strawberry,cappucino,choc,vanilla and tropical fruit )
so.. korang boleh pilih je yang mane-mane korang rase boleh masuk kat halkum korang :p

strawaberry sangat best! sebab die boleh bagi muka pinkish...sebab dalam shake ni paling banyak kolegen berbanding shake lain :) sebab tu ramai orang korea suke shake ni :)

cappucino : bagi sesiapa yang peng'addict' caffeine tapi susah sangat nak berenti.. sikit-sikit stress minum kopi la ape la tuh... boleh la amek shake cappu ni :) and this is my favorite :) sebab aku seorang yang tak minum all sort of things :) tapi dengan herbalife.. aku dapat minum :D and shake ni paling rendah caffeine die.. and tak berbahaya ye wahai kakak dan abang-abang :)

vanilla :bagi pecinta vanilla corneto.. boleh amek yang ni :p

choc: bagi penggemar cadburry choc.. korang telan la shake choc ni banyak-banyak... sebab.. choc ni tak manis macam choc yang korang suka telan tuh ;p so.. boleh la kekalkan kesihatan korang tuh... and shake choc ni bak kate coach aku.. baik bagi sesiapa yang nak bina perut ?? contoh yang nak g gym ke ... 

tropical fruit : sangattt elokkk!!!! sebab ?? ianya terbukti kat diri aku sendiri :) first week makan .. jerawat aku mencnak kemainnnn lagi... thenn... lame-lame... sangat improveee okayyy! so... aku sangat suke tropikal fruit ni :D


ni adalah protein... apa function die ??? bagi sesiapa yang nak reshape badan.. or naikkan berat badan.. protein ni sangat bagus untuk korang... TETAPI bagi yang nak turunkan berat badan... kalau korang jenis yang tak berapa  berdisiplin minum air yang banyak at least 4 litre perday.. sila hold dulu amek protein ni :) sebab function die adalah rebuild muscle.. so, kalau kurang minum, nanti die akan retain dalam badan korang .. okays :D
tapi untuk korang yang nak naikkan berat badan, protein sangat daebakk okayy!! lagi sekali jerit daebakkk!! die perlu di campur dengan shake :)


tea is the best !!!!
A : antioxidant B : burn calories C : improve blood circulation D :  Detoxification E : improve energy.. (ni kalau korang study.. memang tak ngantuk and try minum before gi exercise... memang daebakkk la energy korang)

dan aku pesan..sesiapa yang kerja shift.. sila jangan minum tea ni pada waktu malam.. sebab die kan increase energy.. die akan kejutkan korang... dan tak bagi korang tidur... ni pengalaman aku, time aku tak tau die bertindak sebegini rupa...


ni apa pulak dah ni ??

ni aloe vera.. atau name tok nenek moyang aku panggil pokok lidah buaya ... bukan pokok lidah aku :p kuikui!
aloe vera ni sangat bagus sebab die memang pure habis ! korang nak tau tak macam mana herbalife lab proses bende ni ?? they olls tade campur dengan bahan bahan pengawet... bahkan (skema kau :p) aku guna bahasa pasar la senang :) they olls perah perah je daun pokok aloe vera tu sampai penuh satu botol... so.. fikir la .. berapa bdatang daun yang they olls perah untuk penuhkan 1 botol :)

aku dulu ade masalah constipation.. tapi after minum aloe ni.. semuanya alhamdulillah dah okay :) thats y banyak jerawat :D  sesiapa yang batuk ke... ade rheumatoid ke... semua jenis penyakit la.. elok amek aloe ni :)

f.y.i aloe bertugas sebagai pencuci perut di waktu pagi :) so.. segala apa yang korang makan malam semalam semua akan di keluarkan balik :D


so....sekarang..sila tuka persepsi ye... herbalife bukan ubat kurus... tapi herbalife adalah nutrisi untuk kesihatan :) sesiapa yang nak sihat... mesti kene jage berat badan... Malaysia ni ramai sangat yang obesss... kat hospital tuh jangan cerita... naik juling dah aku tengok yang gemuk :(

so... nak tau macam mana cara ...atauu berminat nak turunkan berat badan or naikkan berat bdan ??? 
SILA TANYA SAYA BAGAIMANA :D

syahida - 0196724274 / 0175045698

kalau korang ada masalah macam aku... kite boleh share ... i dont mind :)


No comments: