Tuesday 9 April 2013

Gugur?

Assalamualaikum semua :)

Hai, Hoi pon boleh :p hari ni hari yang sangat penat.. bukan penat badan, tapi penat otak.. sebab tadi ward sangat busy + layan patient sangat banyak karenah dan manje...

Ya Allah.. tak baik aku merungut *bajet*

So, bila aku da penat sangat macam hari ni...bila patient complain so,aku rase aku macam nak makan diorang hidup-hidup... cume nasib diorang baik sebab aku bukanlah spisis omnivore :D

Entry kali aku nak share sesuatu yang baru kat korang ... pasal gugur :D as uolls know yang aku kerja kat maternity ward di mana orang puan-puan sakit akan duduk kat situ.. tapi kadang-kadang kalau semua ward dah penuhh abang-abang pon akan duduk kat ward aku..

1 situasi yang memalukan, tapi disebabkan patient tu sporting :-

encik : cik misi, saye nak ais boleh? nak letak kat kaki  :)
SQ: boleh, eerrrr....
encik: ni ward bersalin ye cik misi?
SQ: aah, encik bersalin ke ? dapat baby boy ke baby girl?
encik: aaaa? aaa? *tercengang* xpaham sebab aku perli :p and then ' sengih macam ni (-______-) baby boy  , (lambat pick up :p) kikiki

Dah habis selingan tadi, ni masuk topik gugur balik yew :D  sepanjang aku bekerja  dari bulan 7 , tahun lepas.. orang sekarang ramai yang gugur .. sedih jugak tengok kalau patient yang sangat mengharap nakkan anak tapi gugur..ayat nasihat " takpe , cuba lagi " :) 

Ada yang dah 4 kali mengandung tapi still gugur jugak..ayat penyejuk  'tape jangan putus asa' ... aku update entry ni sebagai pengajaran.. mane tahu korang boleh dapat sikit input :D InsyaAllah :D gugur dalam bahasa medical adalah 'abortion' ikut pada pandangan aku,punca kebanyakan orang gugur zaman sekarang ni adalah 

1) Faktor pekerjaan and umur
2) Faktor pemakanan
3) Faktor kesihatan
4) Masalah hormon ( sama macam number 3) 

semua kat atas ni adalah MAIN PROBLEM la.. sebab zaman sekarang perempuan sangat aktif kan :D

Cerita Benar 

nak di jadikan cerita *tengokk tersasar lagik* 2 hari yang lepas ade patient masuk disebabkan gugur, dan aku yang baru 1 jam masuk shift pergi la kat die disebabkan die complain of pain and banyak gyler  darah... aku sebenarnye cuak jugak, sebab blur tak tahu sangatt nak buat ape.. tapi lagak aku sangat tenang :D

patient : nurse, tolong tengok isteri saye cakap banyak darah keluar la ?
aku: mari saye check puan ? (sambil selak kain) *bluenyeee * ;p (2 pad darah penuh mengalir-ngalir)
patient: benda ni biasa ke nurse ? saye rasa sakit la ?
aku : benda ni biasa bagi orang yang gugur :) tak apa.. kita monitor darah yang keluar ni dulu.. tapi kalau dekat pad atau darah yang keluar tu darah beku bagi tahu saye ye :)
patient: saye nak pergi ke toilet boleh ?
aku : boleh, nanti pad jangan buang, saye nak check ye :)

orang gugur ni ade 2 treatment yang selalu kitorang akan buat ..1 secara manual and 1 lagi cara ERPOC (Evacuation of retained product of conception) maksudnye patient perlu puasa  and akan disedut balance product yang ada dalam rahim untuk keluar :) (selalunye buat kat operation theatre) cara yang manual pula .. yang aku tengah cite sekarang ni :D

selepas 20 minit .. aku pergi kat patient yang same untuk bagi ubat untuk kuatkan contraction (push bagi foetus yang da mati keluar) 1 tablet oral, 1 tablet lagi bagi dekat vagina.. tapi kakak senior aku  nak suh aku masukkan ubat tu sendiri kat vagina ! (huwargghhh mane la aku retiiiii!!!!! masuk jari kat tempat tu tu tuuuu!) *jerit hati aku*  

aku : akak , akak la masukkan ubat ni kat vagina die ?!
kak ana : eh, kau belajar la masukkan... mula-mula... masukkan 2 jari...sampai rasa resistance, lepas tu senget kan .. bla...blaa..blaaa...
aku : ha, okay lah... *bajet berani gylerrr ... eh! akak! for the safe side better akak buat dulu ..nanti saye tak pandai nak bace os (pembukaan pintu rahim) die!
kak ana: okayla2.. bia aku buat dulu :)
aku : muka ceria :D

sampai je kat patient.. aku pon prepare die.. and kak ana terus buat VE (vagina examination)...aku tukang tengok kat sebelah sambil pegang lutut patient . sebab die kemut kemut :p *sakit barangkali*  time kak ana masukan je jariiiiiii!! u know whatttt!!! darahhh mengalirr macam gylerrr!! betull ! serious gylerrr !!! *over* mula - mula sikit.. pastu darah keluar lagi, tetibe memancut! nasib baik aku pakai mask ! tak la nampak sangat riaksi aku yang terkejut tuh ! sebab ni first time kott!! darah die macam ni paling nasibbb  darah tak kene uniform aku .hehehehe...




darah macam ni!over tak :p kikiki!

dalam 10 minit jugak kak ana buat VE... tiba tiba aku nampak something keluar !!! macam kepala bapak berudu *foetus* serious cam teruja gyler *sebab first time* :p



so ni lah foetus yang aku gembar gemborkan tadi.. umur baru 20 minggu... dah ade jari cukup 5 kaki dan tangan :) yang sebelah die tu placenta.. tolong sedekahkan Al-Fatihah ye ..



panjang jari aku... muka penat jadi macam makcik -makcik :p


placenta and mata , hidung,mulut..semua da ade :) nampak tak telinga die :D


bahagian belakang ...


Al-Fatihah..... takziah buat patient tu.. die dah discharge :) Alhamdulillah...patient selamat :)

aku rase lagu blog tak sesuai dengan cerita aku nak sampai kan :D 

penat! bye - bye ! :D


No comments: