Thursday 19 December 2013

Rasa Syukur

Assalamualaikum..

- Sorry entry sedikit panjang -

Kadang- kadang kite sendiri terlepas pandang tentang benda ni. Yes! rasa syukur, betul ke betul apa yang aku cakap? bukan stakat korang je ... tapi aku pon sama , hoho! okay, sekarang bukan masa nak gelak ketawa . be serious please. *amboi*

Yes,I admit yang aku ni jenis yang selalu merungut. Sampaikan aku terpikir kenapa aku ni asyik merungut je ? padahal Allah bukan bagi masalah teruk sangat pon kat aku teruk .ramai lagi orang kat luar ada masalah lagi besar dari aku.. tu pon aku tak syukur lagik? ha nampak? biasalah manusia memang tak pernah nak bersyukur, Allah tarik balik nikmat baru kau tau .

Dulu waktu aku kecik-kecik, aku di besarkan kat kampung, and dulu kalau name duduk kampung, memang kampung girl la kau kan... tak macam sekarang,budak kampung da ngalahkan budak bandar die punya maju. huhu!

Waktu darjah 6, tahun mencabar bagi aku,

Time tu arwah atok jage kambing... and dia selalu suruh aku suruh tambat kambing kat kebun-kebun. so aku kadang-kadang stress.. sebab pukul 4 pergi tambat, dalam pukul 7 suruh kambing balik semayang magrib, hehe! (masuk kandang) , malam penat , tido sampai esok pagi, sampaikan kawan-kawan sekolah panggil aku syahida kambing..haa, malu tahu?? sakit habis jari-jari aku, tapak tangan keras penuh kematu.. bukan setakat itu, semua kerja budak lelaki aku buat, angkut durian subuh-subuh (tolak guna kereta sorong), menyapu sampah kat halaman , tolong gergaji  kayu untuk buat reban ayam....amacam bro, cayo tak??

So, at that time, aku  sangat rasa takleh blahhh..  Tapi time grows so fast, bila fikirkan balik, Alhamdulillah Ya Allah, aku ada kenangan yang orang lain tak ada, kental terima dugaan, and rupanya semua  tu mengajar aku, macam mana orang susah hidup. And that one of the training, kire macam physically and mentally training la kan, sangat berterima kasih kat arwah atuk and opah aku :') * lap air mata*

sampai kan arwah atok pernah cakap 
susah bila si syaida ni tak da kat rumah, haa... mau kau tak bangga ?? sebab arwah atuk aku punya garang, lain macam.. macam singa pon ade . haha!

Secondly, aku bukan dari kalangan keluarga yang kaya, Yes! betul... dari sekolah sampai sekarang ,kalau nak apa-apa, semua kena usaha sendiri,and aku rasa jealous bila tengok kawan-kawan lain

' mak, nanti mak tolong belikan adik baju, kasut, tudung and  +==+#&9%^3... hamboi, macam - macam pulak budak ni mintak kat mak dia '

Terdetik dalam hati, ish, bestnya..kalau la aku dapat jadi macam tuh...

Dari kecil okay, apa aku nak? nak beli kasut? nak itu ? nak ini? nak simpan duit lebih sikit? haaa... pergi la kau carik duit sendiri and beli :)
Aku pernah keluar menoreh getah dengan opah, pastu , opah bagi la aku sikit dalam RM 5, wahhh! senyum sampai ke telinga kott time tuh! sebab dah rasa besar giler da RM 5 tuh. yela hasil kerja kan.. padahal sekarang RM5 tu kecik sangat... tapi Alhamdulillah..syukur.

Nak hang out dengan kawan time sekolah pon, gune duit sendiri.. kalau tade duit, aku seriously takan keluar,kau duduk la melanguk,tengok ceiling rumah! so, setiap hari, aku kumpul duit sekolah, belanja Rm 2,*sekolah depan rumah* spend dalam Rm 0.50 (beli fish cake) balance , letak dalam tabung..

Bila dah besar, aku syukur, sebab aku jadi sorang yang berdikari, kira kalau tak da duit, aku tahu macam mana nak cari, Allah bagi aku jalan keluar dari kesusahan tuh :) yang penting kite kene bersyukur je kat Allah s.w.t :) betapa baiknya Allah denga kite kan??

Next, tentang study dan pekerjaan :)

Aku ni bukanlah di kategorikan sebagai pelajar cemerlang,tapi aku lebih kepada pelajar yang perform di saat akhir,*so, akhir taun baru result nak naik* haa.. tu baru rare!tapi tak jugak dapat striaght A's nye boh!

Dulu after Form 5, sebenar benarnya , aku nak ambil course Psychology, yes, memang aku aim benda ni dari form 2, takk tau kenapa, tapi yang pasti, aku suka.. Aku suka tanya dalam hati, kenapa dia buat ni? macam mana dia boleh jadi macam tuh? bagaimana? haaa.. dah macam budak busy body la pulak kan ? ngeh!
Tapi.. lepas berbincang dengan arwah atuk sebelah mak aku,dia cadangkan aku supaya aku ambil nursing, so, mama and baba pon ada time tuh, dan paklong aku sanggup datang rumah untuk counsel aku pasal ambil nursing ni... nak dijadikan cerita, aku memang tak minat lansung benda ni.. ishh!!!! mencikk!!! sampai aku nangis-nangis *nangis lagik* punyalah tak nak kan ambik nursing..

Tapi bila sekarang, Alhamdulillah, aku bersyukur , sebab time aku belajar lagi kerja yang tunggu aku, bukan aku tunggu kerja :) rehat 2 minggu then terus masuk kerja, sebab dapat sponsorship :)

So sekarang korang nampak tak, 
yang Allah create something in our life (challenges) , but at the end, He gave us something that we ourselves can't imagine. something beautiful :')

Tapi apa yang perlu kita buat sebagai hambaNya adalah,BERSYUKUR je .. tu pon susah ke ??

sekarang nampak tak ?

Oh ya.. ade lagi satu, nikmat sihat.. memandangkan badan aku susah nak sakit, such as demam la.. ape laa..yela, sakitkan boleh dapat MC, best sikit , cuti lama yahooo!
Aku time study, sampai sanggup buat diagnosis sendiri, ada Migrain la Sinusitis laa. padahal dokctor pon tak pernah cakap macam tuh..ISh3! teruk betul aku. otak nakal betul :p

Tapi kau tahu tak, kau ingat best ke sakit tuh?? syukur la Allah bagi kite sihat, dapat jalankan perintah Allah, dapat buat kerja tanpa diganggu dengan masalah kesihatan..So, Syukur okay :)



Ketika berada di Masjid Incheon, South Korea

No comments: