Friday 10 August 2012

Just want to share this :)


Assalamualaikum semua :) 

alhamdulillah... lagi seminggu je lagi kite nak beraye kan :) moga-moga ramadhan taun ni... lebih baik dari tahun tahun sebelumnye :) 

aku just nak share something.... tadi time nak tunggu azan untuk berbuka... aku tengok tv dulu.. tiba- tiba , terkeluar la satu iklan ni dekat channel tv...

iklan ni sangat menyayat hati... so, sebelum cerita panjang lebar.. elok la aku share dulu benda alah ni :)
so... tengok jangan tak tengokkk... 

iklan yang kasi gua leleh :')


sedih kan? dalam tv ade iklan die... tapi tak berapa full, yang ni full version punya :) lepas aku tengok je iklan ni.. aku terus cari kat dalam youtube... and tertanya-tanya aku.. apa la nasib orang takde mak ayah kan? macam mana hari- hari diorang ? and kita yang ada mak and ayah ni ? kenapa kita tak pernah nak bersyukur dengan apa yang kita ada ? termasuk diri aku sendiri  :'( kenapa tk pernah nak hargai diorang ?

orang buta yang tak penah dapat tengok wajah mak ayah dia pon... tercari- cari mak ayah... sampai ada yang terpaksa menumpang kasih mak ayah orang lain :'( tapi kita ???? tepuk dada.. tanya iman dan amal :)

kenangan silam :)

aku ada seorang kawan..... dulu time aku form 2.. dia pon anak yatim... sedih aku tengok dia... ayah die dah meninggal, and mak dia .. entah ke mana... die takde tempat nak bermanje... sedangkan aku ? hampir semua nya cukup... mak, ayah, atuk and nenek.. semua ada kat sekeliling (aku besyukur untuk itu) ... so, bila bulan puasa .. aku mesti ajak besfren aku ni balik umah.. makan-makan (buka puasa) and tidur kat rumah aku.. memandangkan die duduk hostel anak2 yatim time tuh... dapat tengok die ketawa pon dah buat aku rase gembira.. sampai kadang-kdang tuh.. tengok muka die pon dah cukup buat aku nak bergenang... (ayat power nii :) )

then, acu aku belikan die baju raye... sebab kesian.. die tade duit nak beli baju time tuh... sampai la satu hari... die dah nak balik kampung die kat kedah... aku berat sangat nak lepas...sebab ku risau besfren aku sorang ni :(

aku : kau nak balik kampung kau ke ? kau raye je la kat rumah aku??

ieda : aishh.. takpelah.. sampai bile aku nak menumpang kat rumah kau?? malu la aku...

aku : kau ade duit ke ?? kau kalau tade duit.. bagi tahu aku k?? (bajet macam aku banyak sgt duit) 

ieda : yeee... aku ade duit... ni ha.. ade ratus2 dalam poket aku ni.. orang derma.. Alhamdulillah...

aku: ratus ratus kau tu... cukup ke beb...risau la aku ..  :(

ieda : hidup orang macam aku ni da.. memang macam ni.. merata-rata aku duduk... pasal duit.. kau jangan risau... aku boleh cari.. pandai pandai la aku hidup... nanti apa-apa aku msg kau k :) jangan risau....

see... betapa susahnye hidup diorang....so guys.. amek iktibar :) sayangi mereka sementar masih ade :)

peace no war :p

No comments: